Bardzo cieszymy się, że trafiłeś na stronę
RPM Wychowania Ekonomicznego!

To znaczy, że świadomość ekonomiczna jest dla Ciebie ważna oraz chcesz brać udział w jej rozbudzaniu.

Jesteśmy grupą instruktorów, których połączyły wspólne wartości związane z ekonomią w życiu codziennym. Chcemy zbudować program
i prowadzić działania, które odczarują trudny obszar finansów i ekonomii i sprawią, że nasze zuchy i harcerze swoje decyzje w tych obszarach nauczą się podejmować świadomie.
Program wychowania ekonomicznego
Zespół RPM
Wychowanie Ekonomiczne

NASZE CELE

  • Przygotowanie założeń Programu Wychowania Ekonomicznego ZHP, obejmującego kluczowe obszary dla budowania świadomego ekonomicznie, przedsiębiorczego i odpowiedzialnego finansowo obywatela.
  • Opracowanie i wdrożenie propozycji programowych, pozwalających drużynowym na wzmocnienie wychowania ekonomicznego w drużynach i gromadach.
  • Nawiązanie współpracy z podmiotami aktywnymi w obszarze działalności społecznej, naukowej oraz biznesowej, pozwalających na podnoszenie efektywności realizowanych przez ZHP działań w zakresie wychowania ekonomicznego.
  • Popularyzacja wiedzy i podnoszenie świadomości dotyczącej wychowania ekonomicznego wśród członków ZHP, w tym kadry instruktorskiej wszystkich szczebli oraz na zewnątrz organizacji.
OBSZAR
Świadoma Konsumpcja
Konsument świadomy społecznie oraz ekonomicznie, potrafiący identyfikować swoje realne potrzeby, dbający o środowisko oraz umiejący dokonać wyboru na podstawie jakości i ceny towaru/usługi.
OBSZAR
Podstawy ekonomii
Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomii, finansów oraz zasad inwestowania. Orientacja w podstawowych procesach ekonomicznych i powiązaniach, jakie między nimi występują.
OBSZAR
Świadomy pracownik
Posiadanie wiedzy o swoich prawach i obowiązkach jako pracownika lub usługodawcy. Umiejętność identyfikacji osobistego potencjału i budowania ścieżki kariery zawodowej. Świadomość trendów na rynku pracy, zmienności zawodów i preferencji przyszłości.
OBSZAR
Etyka i społeczna odpowiedzialność
Wychowanie obywateli świadomych znaczenia społecznej odpowiedzialności oraz konieczności zachowania etyki w podejmowanych decyzjach ekonomicznych, jako przedsiębiorca, konsument, pracownik lub po prostu obywatel.
OBSZAR
Przedsiębiorczość
Budowanie wiedzy i umiejętności pozwalających na identyfikowanie ekonomicznych szans i zagrożeń otoczenia a następnie aktywne podejmowanie zorganizowanych działań dla osiągnięcia spodziewanych efektów ekonomicznych.
OBSZAR
Budżet domowy oraz finanse publiczne
Umiejętność odpowiedzialnego i racjonalnego zarządzania osobistymi finansami, budżetem domowym oraz dokonywania świadomych obywatelskich wyborów z wiedzą o ich wpływie na stan finansów publicznych w kraju i sytuację ekonomiczną obywateli.

ODKRYJ POTENCJAŁ
W ŚWIECIE EKONOMII

To propozycja dla drużyny z każdej z metodyk. Stajesz przed możliwością zrealizowania w swoim środowiskiem harcerskim programu, który w ciekawy i rozwijający sposób pozwoli zdobyć nowe umiejętności przydatne w życiu. Jednocześnie zapewniam Cię, że będzie do ciekawa przygoda, w której nie ma nudy.

Wydział Wychowania Ekonomicznego GK ZHP wraz z Warszawskim Instytutem Bankowości, przygotowały dla Ciebie kompleksową propozycję programu dla Twojej drużyny!

Otrzymujesz do dyspozycji:

  • Poradnik, który tłumaczy kadrze jak wyruszyć w tą przygodę z drużyną.
  • Pakiet gotowych 20 zbiórek, gier, form dyskusyjnych, inspiracji. Każda metodyka to pięć gotowych propozycji, z opisem pomysłu, konspektem i gotowymi załącznikami.
  • Dwie książki w wersji elektronicznej:
- wydane na bazie książki Janusza Korczaka „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”,
- książka prof. Witolda M.Orłowskiego „Ekonomia dla ciekawych czyli co zeznał porwany profesor”
  • Komiks oraz materiał do kolorowania dla zuchów
Możesz też uzupełnić ten pakiet o inspiracje ze strony: https://porwaniprzezekonomie.pl/ oraz materiały na tej stronie.
Jeśli chciałbyś wsparcia, masz pytania albo masz pomysł by zaprosić nasz wydział do przeprowadzenia dla Twojego środowiska warsztatu, pisz do nas: [email protected]

WĘDRÓWKA DO MOJEJ KARIERY

Materiał zawiera konspekty 9 zbiórek – 3 zuchowych i po 2 z pozostałych metodyk, dotyczących jednego z obszarów Programu Wychowania Ekonomicznego – Świadomego Pracownika.

Konspekty zostały przygotowane przez Fundację Katalyst Education – ekspertów w budowaniu kompetencji w zakresie edukacji i kształtowania kompetencji zawodowych, we współpracy z Wydziałem Wychowania Ekonomicznego GK ZHP.

Zawierają one treści, które ułatwiają wdrożenie w swoich jednostkach wiedzy ze szkoleń, które Fundacja prowadzi dla instruktorów ZHP. Elementem materiału jest także dostęp do wideoszkolenia z wykorzystania kart net.WORK w pracy z dziećmi i młodzieżą. Karty net.WORK są dostępne w każdym hufcu!

Otrzymujesz do dyspozycji:

Możesz też uzupełnić ten pakiet o materiały dostępne na stronie: https://mapakarier.org/
Jeśli chciałbyś wsparcia, masz pytania albo masz pomysł by zaprosić nasz wydział do przeprowadzenia dla Twojego środowiska warsztatu, pisz do nas: [email protected]

Warsztaty we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim

Od listopada 2022 do sierpnia 2023 Wydział Wychowania Ekonomicznego Głównej Kwatery ZHP zrealizował serię warsztatów przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

Prowadziliśmy łącznie 65 warsztatów na terenie 7 chorągwi. Największym zainteresowaniem cieszył się warsztat „Wychowanie ekonomiczne w drużynie”, który przeprowadziliśmy w tym roku aż 12 razy. Ostatecznym efektem jest 940 osób przeszkolonych – instruktorów, wędrowników, członków kadry drużyn i hufców. W ten sposób, poprzez Program Wychowania Ekonomicznego, który ma stać się standardowym programem każdej drużyny harcerskiej (tak jak np. terenoznawstwo czy samarytanka), budujemy wśród członków ZHP kompetencje kluczowe, czyli zestaw wiedzy i umiejętności przydatnych przez całe życie, do funkcjonowania w zmiennym otoczeniu, jakiego doświadczamy.

W ostatnich miesiącach nasze działania nabrały tempa dzięki pomysłowi na dotarcie z warsztatami do lokalnych środowisk – hufców, chorągwi i na kursy instruktorskie. Warsztaty opierały się o sześć obszarów wychowania ekonomicznego: świadomą konsumpcję, przedsiębiorczość, budżet domowy i finanse publiczne, świadomego pracownika, podstawy ekonomii, etykę i społeczną odpowiedzialność oraz gry ekonomiczne. Wprowadziliśmy także nowy temat „Wiedza o gospodarce i banku centralnym”, który okazał się świetnym uzupełnieniem prowadzonej przez nas edukacji ekonomicznej.

W 2024 i 2025 roku dzięki grantowi z Narodowego Banku Polskiego realizujemy drugą edycję projektu.

MATERIAŁY PROGRAMOWE

Propozycje programowe ZHP
W tym miejcu prezentujemy materiały wspierające wychowanie ekonomiczne wypracowane przez kadrę ZHP, takie jak konspekty zbiórek, gier czy form dyskusyjnych, które możecie zrealizować ze swoimi jednostkami. Pochodzą one ze starczych i nowszych promozycji programowych; dodatkowo wciąż zbieramy i tworzymy nowe materiały.
Zewnętrzne inspiracje
Wychowanie ekonomiczne jest z powodzeniem realizowane przez wiele organizacji non-profit, firm oraz instytucji państwowych. Poniżej znajdują się odnośniki do materiałów programowych opracowanych przez inne organizacje, które możecie wykorzystać w swoich działaniach. Często przygotowane są one dla nauczycieli lub rodziców, ale z pewnością pod okiem harcerskiego instruktora przemienią się w świetne zbiórki!
Warsztaty Ekonomiczne
Wychowanie ekonomiczne jest z powodzeniem realizowane przez wiele organizacji non-profit, firm oraz instytucji państwowych. Poniżej znajdują się odnośniki do materiałów programowych opracowanych przez inne organizacje, które możecie wykorzystać w swoich działaniach. Często przygotowane są one dla nauczycieli lub rodziców, ale z pewnością pod okiem harcerskiego instruktora przemienią się w świetne zbiórki!

Odkryj instrumenty metodyczne!

Czy wychowanie ekonomiczne można połączyć ze zdobywaniem sprawności, tropów lub realizacją wyzwań?
Jak najbardziej i to niezależnie od metodyki, w której działasz!
Przedstawiamy pakiet instrumentów metodycznych, wspierających rozwój kompetencji ekonomicznych zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników. Ich realizacja z pewnością będzie ciekawą przygodą, podczas której stopniowo odkryjecie tajniki świata ekonomii, związane z rynkiem, finansami, świadomą konsumpcją, etyką biznesu, czy wejściem na rynek pracy. A może postawicie pierwszy krok w dżungli, jaką jest rynek, uruchamiając drużyną mini zakład produkcyjny?

EKONOMIA
W ŻYCIU DRUŻYNY

Wychowanie ekonomiczne to praktyka codziennego działania!
Nie musisz czytać mnóstwa książek i organizować wykładów. Nie musisz w ogóle organizować specjalnych zajęć. Możesz realizować wychowanie ekonomiczne w swojej drużynie podczas codziennych, zwyczajnych aktywności. Na przykład w trakcie dowolnej zbiórki czy podczas biwaku. Można to robić, wykorzystując pojawiające się naturalnie sytuacje, niejako "przy okazji".
Czy wychowanie ekonomiczne można połączyć ze zdobywaniem sprawności, tropów lub realizacją wyzwań?
W tym miejscu znajdziesz narzędzia, które wesprą Twoje pomysły!
GOTOWE PROPOZYCJE
Karta Inspiracji
W załączonych plikach przedstawiamy "ekonomię w życiu drużyny", czyli karty inspiracji i podpowiedzi, jak realizować wychowanie ekonomiczne na co dzień.
Stwórz własną propozycję
Zbiór jest otwarty - dostajesz więc narzędzia pomocne w wypracowaniu czegoś własnego. Chętnie umieścimy Twoją propozycję, aby inni mogli z niej skorzystać!
Inspiracja
Posłuchaj o ekonomi w codziennym działaniu pewnej drużyny

OTWÓRZ WOREK
Z TWORZYWEM!

W Worku z Tworzywem znajdziecie garść propozycji programowych (konspektów zbiórek, gier, projektów), przygotowanych
w ramach działania Wydziału Wychowania Ekonomicznego. Oprócz tego, rzućcie okiem na proponowane przez nas książki i gry planszowe, które mogą stanowić uzupełnienie waszych działań!
Fabryka Ciastek

Zdalna gra ekonomiczna, w której uczestnicy wcielają się w rolę zarządu fabryki.

To propozycja dla tych, którzy chcą poznać przedsiębiorstwo od środka – od zarządzania produkcją, po przez sprzedaż, marketing, inwestycje, negocjacje, czy relacje z pracownikami. Nie zabrakło też miejsca na kwestie etyczne w biznesie, czy rzucenia okiem na gospodarkę w skali globalnej.

ZawodoŁowcy
HARCERZ NA RYNKU PRACY

Zdalna gra ekonomiczna, w której uczestnicy wcielają się w rolę zarządu fabryki.

 

Lato z finansami

Wspierająca rozwój kompetencji ekonomicznych zbiórka, gra, a może debata oksfordzka? W propozycji Lato z Finansami znajdziecie je wszystkie (i nie tylko)!

Ta solidna paczka materiałów programowych, dla każdej metodyki, opracowanych przez członków wydziału z pewnością będzie dobrym wprowadzeniem do świata ekonomii!

Książki

Zobacz jakie książki o tematyce ekonomicznej możesz polecić członkom swojej gromady lub drużyny!
Wybraliśmy i przygotowaliśmy recenzje tych najciekawszych, które w prosty sposób mówią o tym co z pozoru brzmi skomplikowanie!

Gry planszowe

Dobra planszówka to z pewnością pomysł na deszczowe dni podczas biwaku lub obozu. Zobaczcie jakie gry planszowe mogą być ciekawym uzupełnieniem programu wychowania ekonomicznego!

A może turniej zastępów, w którąś z nich..?

MEDIALNIE O NAS

CZUWAJ
„Harcerz na rynku pracy" numer 12/2023
DRUHNA OD JEZUSA
Czuwający to ci, którzy SĄ ODPOWIEDZIALNI

NAGRANIA

ZHP360
Jak być pewnym siebie na rynku pracy?
ZAWODOŁOWCY
Harcerz na rynku pracy okiem rekrutera
ZHP360
Program Wychowania Ekonomicznego
INWESTORZY
Jak ZHP rozumie Wychowanie Ekonomiczne?
ZHP360
Jak WWE wspiera drużyny?

NAGRANIA

WEBINAR
Boguś Janiszewski
Autor książki "EKONOMIA. To o czym dorośli Ci nie mówią"
WEBINAR
prof. Witold Orłowski
Autor książki "Ekonomia dla ciekawych"
WEBINAR
Czym jest Wychowanie ekonomiczne
Webinar w ramach Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości
WEBINAR
Na co zwrócić uwagę podejmując pierwszą sezonową pracę?
Materiał przygotowany wspólnie przez ZHP, Katalyst Education, Państwową Inspekcję Pracy

CIEKAWOSTKI EKONOMICZNE

  • Czy wiecie, że!

Największy banknot 💷 Stanów Zjednoczonych o nominale 100 000 dolarów, czyli prawie 400 000 złotych, służył do rozliczeń 💰 między Bankami Rezerwy Federalnej. Został on już zastąpiony przez rozliczenie elektroniczne, jednak banknoty 💵
o nominałach 5 000$ i 10 000$ są nadal w obiegu, choć zostało już ich bardzo niewiele. Teoretycznie więc, choć może nie mieszkanie, to można nadal kupić 🚗 samochód za jeden banknot.

  • Czy wiecie, że!
🌷 Tulipany trafiły na tereny Niderlandów za pośrednictwem Francji z Imperium Osmańskiego. Wkrótce po tym, posiadanie ich stało się symbolem statusu społecznego. 📈 W czasie tulipomanii, ze względu na ogromny popyt, ceny cebulek gwałtownie rosły. 🌷📈 Najbardziej pożądane były cebulki zaatakowane przez wirusa, który powodował, że płatki kwiatów przybierały dziwne kształty i kolory. 🌷📈 W latach 30. XVII spekulacja cenami biła kolejne rekordy, aż do pęknięcia bańki na początku 1637 roku. 💥📉
  • Czy wiecie, że!

🗿 Jak wiele starożytnych cywilizacji gospodarka Majów oparta była na barterze, tj. wymianie takich dóbr jak np. tytoń, kukurydza 🌽, czy tkaniny. 👗 Doniesienia historyczne sugerują jednak, że specjalne miejsce w tym systemie mogły znaleźć ziarna kakaowca 🍫. Taką hipotezę bada amerykańska archeolożka, która przeanalizowała liczne majańskie dzieła sztuki 🖼️, które przedstawiały sceny na targowiskach 🏞️ i płacenia trybutu królom 👑.

  • Czy wiecie, że!
🐚 Muszelki te pozyskiwano z wód okalających Malediwy 🌊. Przez wiele wieków były one powszechnie akceptowalnym środkiem płatniczym 💰 od Afryki 🌍, aż po Chiny 🇨🇳. Można było za nie nabyć produkty spożywcze 🍎, użytku codziennego 🛠️, czy zapłacić podatki 💸. Zostały wyparte przez zachodnie waluty 💵 w połowie XIX w. Przedmioty pełniące funkcję pieniądza, a dodatkowo posiadające wartość użytkową nazywa się płacidłami.
  • Czy wiecie, że!
Został wybrany dlatego, że był praktycznie każdemu potrzebny (miał wartość realną, a nie tylko wyobrażoną, jak współczesne pieniądze 💵, tzw. pieniądze fiducjarne), był łatwy do podziału ✂️ i przechowywania 🏠. Wypłacano w nim wynagrodzenia robotnikom 👷, którzy następnie mogli za jęczmień 🌾 kupić inne rzeczy, których potrzebowali 🛒.
  • Czy wiecie, że!

Jedna taka moneta ważyła ⚖️ ponad 19 kg i miała rozmiar niedużego stołu.
Do ich przewożenia 🛺 używano wtedy sań, a historycy opisują próby kradzieży, podczas której złodziej nie był w stanie podnieść łupu powyżej kolan 🏋️.

  • Czy wiecie, że!

Kryptowaluty to wirtualne waluty 💰, których działanie oparte jest na technologiach kryptograficznych 🔒, ich główni przedstawiciele to m.in. Bitcoin ₿ i Ethereum 🌐. Dokonywanie nimi transakcji finansowych 💸, czy ich pozyskiwanie (tzw. kopanie kryptowalut) ⛏️, pochłania bardzo dużo energii elektrycznej. Według raportu, który został wykonany na zlecenie Białego Domu, roczne zużycie energii elektrycznej potrzebne do działania systemu kryptowalut jest porównywalne ze zużyciem energii elektrycznej przez wszystkie bazy danych na świecie 🌍. Ze względu na swoją energochłonność podejmowane są próby ograniczenia ich wpływu na klimat 🌱, przez opracowywanie nowych technologii i mechanizmów działania tego typu walut.

  • Czy wiecie, że!

To jemu przypisuje się odkrycie Prawa Kopernika-Greshama, które mówi, że gorszy pieniądz wypiera lepszy 💰. Kopernik swoje odkrycie opisał w rozprawie „O sposobie bicia monety” 📜. Jeżeli w obiegu istnieją jednocześnie dwa rodzaje pieniądza, za które można kupić tyle samo dóbr 🛒, to ten pieniądz, który jest uważany za lepszy jakościowo (np. zawierający więcej złota) 🪙, będzie z rynku zabierany, a w obiegu pozostanie jedynie ten „gorszy” 📉.

ZAANGAŻUJ SIĘ!

Jeżeli jesteś zainteresowany dłuższą współpracą, lub jeżeli wiesz, że chciałbyś się zaangażować, ale nie do końca masz pomysł jak – zdzwońmy się! Jeżeli tematyka wychowania ekonomicznego jest Ci bliska, ale czujesz, że zagadnienia ekonomiczne nie są Twoją mocną stroną – napisz, porozmawiamy, jak możesz włączyć się w nasze działania!

Napisz na [email protected], a my odezwiemy się do Ciebie z propozycją terminu rozmowy

Być może prowadziłeś ciekawą zbiórkę, zorganizowałeś grę lub biwak, realizowałeś propozycje programową dla swojego środowiska związaną z wychowaniem ekonomicznym? Jeżeli chciałbyś podzielić się wypracowanym materiałem lub konspektem napisz na [email protected], a my wówczas wykorzystamy Twój materiał do budowania bazy materiałów programowych! Zostanie on udostępniony w Materiałach Wydziału Wychowania Ekonomicznego oraz w Centralnym Banku Pomysłów.

Wśród Was na pewno jest wielu moli książkowych, kinomaniaków czy fanów gier planszowych. Jeżeli ostatnio (lub trochę dawniej) czytałeś, oglądałeś lub grałeś w coś związanego z zagadnieniami ekonomicznymi – podziel się tym! Zapraszamy Cię do przygotowania recenzji, którą wykorzystamy w naszych materiałach. Zależy nam na tym, aby recenzja zawierała w sobie opis (o czym jest książka, film, na czym polega gra), tytuł oraz autora (w szczególności w przypadku książek czy filmów), odniesienie do zagadnień ekonomicznych (dlaczego to może być ważne w kontekście wychowania ekonomicznego) oraz zdjęcie/grafikę z okładką. Tak przygotowaną recenzję podeślij do nas, a my się nią zaopiekujemy!

NASI PARTNERZY

Warszawski Instytut Bankowości

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://www.wib.org.pl/

Katalyst Education

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://katalysteducation.org/

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne ZK

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://www.pte.pl/

 

Fundacja Innowacja i Wiedza

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://fiiw.pl/

 

Fundacja GPW

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://www.gpw.pl/fundacja-gpw

 

Państwowa Inspekcja Pracy

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://www.pip.gov.pl/

 

Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://junior.org.pl/

Czepczyński Family Foundation

Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://cff.edu.pl/

Partnerzy

WSPÓLNIE DLA HARCERSKIEJ MISJI

Twoje wsparcie, nasza siła!

Numer KRS do dobrowolnego przekazania 1,5% dla Chorągwi Wielkopolskiej ZHP

0000266321

CZY WIESZ, ŻE...

„Zawisza Czarny” to flagowy statek ZHP . Żaglowiec uratował część załogi żaglowca Marques, który zatonął w gwałtownym szkwale. Po wzięciu rozbitków na pokład Zawisza, pomimo wysokiego stanu morza i bardzo silnego wiatru, pozostał w rejonie wypadku, poszukując ofiar. Na Bermudach żaglowiec i jego załogę witano jak bohaterów….
Przejdź do treści